Saturday, January 26, 2013

Ujian....

.....Assalamualaikum...

Hai...I come again....kali ni nak ceritakan tentang ujian...well...dalam kehidupan kite ni ade macam2 ujian....samada ujian dalam kehidupan...mahupun dalam pelajaran...exam....yeah....sejak mula2 kite sekolah...darjah 1, dah ade ujian....pertengahan tahun, akhir tahun..ujian bulanan la...macam2 kan....dalam kehidpan kite seharian pun sama.....pasti ade ujian....

Ujian datang dalam pelbagai bentuk....datangnya ujian dari kekayaan, kemiskinan, bencana alam seperti banjir, ribut taufan...pelbagai lagi....umat terdahulu juga diberikan ujian juga...kenapa? kerana itu sajalah cara untuk menguji tahap keimanan....

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu. Boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu"
~Surah Al-Baqarah: 216~

Well.....aku bukanlah baik..mahupun beriman seperti ustazah....malah aku juga terkadang lalai dalam ibadah...malah terkadang juga tidak istiqamah....aku cuma berkongsi ilmu....dari sebuah buku....buku yang baru aku mula pembacaannya.....dah agak seminggu aku beli buku ni..namun tak dibaca....sekarang baru baca....


Ni la die buku tu....best jugak isi die....ni fav ustaz...aku tengok die dalam tanyalah ustaz pada mulanye...kemudian ade banyak ceramah die...lalu aku download dan dengar..agak menarik...perlu baca banyak perkara yang sebenarnye kite xsedar kite buat...namun kite akan sedaar apabila ianye jadi pade keturunan kite...adik beradik kite.....macam2 yang jadi barulah kite sedar....

Well..ini untuk peringatan diri aku sendiri....jadi aku bace buku ni...untuk pengajaran diri....sebarang perkongsian akanku kongsikan di lain entry....ok.....

...see u soon....

No comments:

Post a Comment