Friday, February 1, 2013

....Rumah Usang..

Hai...lately selalu tak dapat tidur...tak tahu kenapa..namun lately juga banyak berfikir sampai pening dan takde kesudahannye juga fikiran itu....teringat kisah2 lalu....dan kali ni nak ceritakan satu kisah lalu..mengenai diri aku sendiri...


Inilah rumah usang...gambar ni tadi je baru aku ambil...bersepah dengan barang2 yang ditinggalkan....kira-kira 6 tahun lalu, aku masih tinggal dirumah ini....disini juga, dirumah usang ini juga aku dibesarkan...sejak berumur 1 tahun sehingga aku form 5...disinilah mahligai kami sekeluarga....disini banyak kenangan pahit dalam kehidupan aku...yang terlalu banyak membawa kesedihan bila aku fikirkannye dan teringatkannye...

Namun disinilah tempat aku berlindung dari hujan dan panas...walaupun dulu, tatkala hujan, pasti bergegas mengambil periuk atau besen untuk menadah air hujan lantaran atap rumah yang bocor....bergegas sembunyi di bawah rumah gara-gara takutkan ribut dan risau jika ade pepohon yang besar disekeliling rumah menghempab kami sekeluarga....sambil membaca surah2 yang kami ingat, dibawah rumah inilah kami berlindung.....

Disinilah juga kehidupan aku....bermacam pengalaman yang tidak dapat ku lupakan....dibesarkan sehingga aku jadi begini....jadi seperti mana aku hari ini....baik buruk, disinilah juga ia bermula....kerana disini aku dibesarkan....

Disebelah rumah ni ade sebuah perigi...xsempat ambik gambar...perigi tu sumber air kami sekeluarga..dimana air itu lah diguna untuk keperluan seharian....menggunakan sebatang galah untuk mengambil air sebaldi....itulah kehidupan aku dulu...malah aku juga sempat memasak nasi menggunakan dapur kayu....meniup api supaya nasi tidak mentah....terlalu banyak jika ingin diceritakan...

Namun disinilah juga aku tidak pernah merungut dengan kehidupan aku dulu...malah aku bergembira dan terima seadanye...namun ketika aku sudah mula dewasa...aku mula membangkitkan semua ketidakpuasan aku...akibat ketidakadilan dalam kehidupan.....entah kenapa aku tidak bisa menjadi seperti dulu...dimana aku bersyukur dengan siapa aku...ape yang aku ade....aku lupa....lupa akan siapa aku dan mengharapkan lebih dari apa yang sepatutnye....

Bila aku teringat balik...aku ingin jadi seperti dulu...dimana aku bukan seorang yang pendendam..aku adalah seorang yang selalu bersyukur dan gembira dengan kehidupan aku walaupun kawan2 sebaya dengan aku menikmati hidup mewah....dimana aku juga seorang yang rajin dan bersungguh-sungguh dalam melakukan sesuatu...sentiasa berusaha....namun tidak membenarkan sesiapa menyakiti aku....aku ingin kembali jadi begitu....supaya aku tidak seperti aku hari ini....

Ya  Allah....bantulah hambaMu ini kembali ke jalan yang benar....berikanlah cahaya hidayahMU....supaya aku  menjadi insan yang baik....dan selalu bersyukur....amin....


Ini pula rumah yang ku diami sekarang...bertambah baik...rumah ini adalah hasil titik peluh adik beradik yang lebih atas dari aku....aku bersyukur kerana disini lebih selesa...sedikit demi sedikit rumah ini ditambah baik...dan disinilah kami sekeluarga tinggal dan berlindung dari hujan dan panas...tidak takut lagi bila ribut..malah rumah yang dikelilingi pepohon yang menghasilkan makanan...menjadikan laman redup dan selesa.....

Well....bersyukur dengan ape yang ade....hope u all pun same juga....
Ok...dah lambat ni..baik berundur dulu untuk tidur....

~saranghae~

No comments:

Post a Comment