Wednesday, September 11, 2013

Cermin diri.....

...Assalamualaikum...

Hai....I'm here...well...rasa macam berada di awan...semalam tidur lambat..melayan seorang rakan yang sekejap timbul sekejap tenggelam...kalau ada masalah baru la nak cari aku...hurmm..tak pe la..sekurang-kurangnya dia cari dan ingat juga aku...


Aku teringat..suatu masa tahun lalu, ada seorang insan yang nasihatkan aku supaya cerminkan diri aku dulu...akibat konflik yang berlaku, well die nasihatkan aku...walaupun agak kasar dan menyakitkan hati...but thanks to both of them....siapa kisah kalo english aku teruk pun..ni kn blog aku..hihi...sorry...sorry..back to topic...

Since then, aku terfikir juga..teruk sangatkah aku? seperti kucing di atas tu..luar kucing, bila dalam cermin singa...macam ni ke sebenarnya aku? Aku fikir..fikir..dan fikir...well..aku cuma tidak mahu jadi hipokrit..aku katakan apa yang aku rasa..aku tidak berselindung dari kesalahan aku pada masa lalu...bagi aku, kalau aku salah, then aku bersalah...then appologize...

Tapi hakikat sebenarnya..cermin diri kita bukan kita...bukan kita yang nampak kita ni baik atau sebaliknya...kalau kita cerminkan diri sendiri, pastinya kita rasa kita ni baik..baik dari segala segi...well, kalau ada yang kita buat salah pun, itu mesti ade sebab dan kita tetap rasa kita tidak bersalah...begitulah situasinya kalau kita yang cerminkan diri sendiri...

Berbeza jika orang lain yang jadi cermin diri kita...orang lain pasti nampak apa yang kita tak nampak...baik buruk, orang lain boleh nampak....itu hakikat sebenar...
so, jangan nak cakap cerminkan diri sendiri...ayat yang lebih baik..muhasabah la diri..moga-moga kita jumpa apa yang kita tak pernah sedar pun ianya ada dalam diri kita....

Aku tidak berniat nak tujukan entry kali ni pada sesiapa...cuma aku nyatakan pendapat aku...bagi aku, untuk menjadikan dan menyedarkan seseorang..ayat cerminkan diri sendiri itu salah....wrong term...sebab ia boleh ditafsirkan dalam pelbagai maksud yang negatif...lagipun ayat begitu seolah-olah meghina seseorang dan merasakan diri sendiri adalah lebih baik berbanding orang tersebut...itu bukankah dah jadi riak...

Well..Allah adalah lebih layak untuk mengadili sesuatu yang di luar pengetahuan manusia...
Cuba bayangkan, jika kita nyatakan dekat seseorang..cuba la muhasabah diri...fahami diri..hayati apa yang telah kita lakukan...muhasabah dan sedar la..perbetulkan yang mana salah...itu kan lebih baik..tidak la jelas menunjukkan anda lebih baik...namun dalam nada betul-betul menasihati dengan ikhlas..bukan dalam nada kemarahan....

renung-renungkan...kata-kata yang baik juga sumber pahala...selamat beramal...


No comments:

Post a Comment