Thursday, August 22, 2013

Isteri Yang Baik..

..Assalamualaikum...

Hai...buat apa tu? sihat ke tidak? Alhamdulillah..sentiasalah ucapkan rasa syukur samada sihat atau sakit..sebab pasti semua tu baik untuk kita....bila kita sakit, Allah sedang uji kita, malah menghapuskan dosa-dosa kecil...insya' Allah....

But.....

Today...I keep thinking along the day..even now, i'm still thinking...a good wife? the best wife? how? Well...some people said, it is easy for you to said when you don't really face it by yourself...betul ke english aku ni? tak kisah la...tapi aku cuma terfikir, bagaimana menjadi isteri yang baik...well, aku memang belum alami dunia itu, tapi aku dh cukup tua untuk fikirkan semua tu...ramai juga di kalangan seusiaku dah ada cahayamata...so, should I ask them?

Tapi..melihat sekeliling aku, aku berfikir, can I be at least the best wife to my husband? Setiap kali aku menyaksikan sesuatu yang aku rasa tidak patut berlaku dalam sesebuahrumahtangga, aku doakan supaya aku tidak begitu....dan sekurang-kurangnya aku tidak mewarisi apa-apa sifat buruk dari ibu dan bapa aku...but how? sebab aku memang darah daging mereka...

dan aku berdoa, sekurang-kurangnya aku boleh menjadi seorang isteri yang baik untuk suami aku....erti kata baik itu bagi aku adalah menjalankan tanggungjawab dengan penuh sabar dan melakukan dengan baik...menjaga makan minum, pakai, tempat tinggal...yeah..semua la...tapi sebab aku belum masuk ke alam itu, so I wonder, could I do all that?

Syurga seorang isteri itu memang di bawah telapak kaki suami.....dan syurga itu bukan murah harganya...segalanya hendaklah dilakukan dengan penuh kesabaran dan tabah untuk mendapatkannya....well...i'm just curious a lot about this....

Aku pernah juga baca dalam satu artikel, tak ingat sangat juga...tapi apa yang aku ingat, dalam artikel tu ade cakap, iye..memang la seorang isteri tu tidak semestinya melakukan semua kerja rumah, jika suami mampu upahlah pembantu..namun jika tidak mampu, kenapa tak si isteri melakukan semua tu kerana itu adalah sumber pahala untuk isteri...dan sebagai balasannya, isteri akan dapat syurga dengan syarat taat la pada suami...

wah...sekarang ni aku sendiri risau pun ada...aku ni bukan sangat taat..so aku takut kalau aku derhaka dengan suami aku nanti....oleh sebab tu la aku berharap sebelum kahwin, aku dapat ubah diri aku menjadi lebih baik...supaya kelak bila aku kawen, aku boleh jadi isteri yang baik...sekurang-kurangnya taat pada suami....


see you later............


No comments:

Post a Comment