Friday, August 30, 2013

Usah Terlalu Banyak Mengkritik....

....Assalamualaikum...

Hai...buat apa di pagi-pagi begini? Maaf la..di sini pagi..pkul 4 pagi...kenapa aku tak tidur lagi..? well..this is just me..i'm still thinking....

Tetiba teringat seorang kawan...Let's name her as miss A...well..I like A...because my name start with A...simple person..tapi sangat bagus..sebab miss A jarang sekali akan menyatakan perasaan yang tidak baik pada orang lain...contoh...jika miss A berkecil hati dengan kawan rapatnya, die masih cool..melayan kawannya seperti tiada apa berlaku..cool right? even I myself cannot do that...

Tapi...orang sebegitu juga masih dikritik....aku mendengar kritikan itu dengan telinga aku sendiri..tapi tak mampu nak kata apa-apa...sebab apa? sebab aku tidak ingin sakiti hati sesiapa..dan aku dianggap berpihak pada miss A..even dalam hati aku berkata, orang yang kritik miss A tu sebenarnye die tidak mengenali miss A dengan baik...do you agree with me? 

Well..miss A memang agak pemalu..tidak ramai kawan..well..aku memang banyak cakap..so aku approach die dan kami agak rapat...she is one of the person who always will lend me her hand....walaupun die dalam keadaan susah, tapi die tetap akan membantu aku jika aku perlukan..how nice she is....

so, sebenarnya aku nak nyatakan disini, jangan la terlalu banyak mengkritik....tidak kira dari aspek apa pun..dalam erti kata lain, don't judge books by its cover...judge the contents...kerana bagi aku, selagi mana kita tidak mendalami sesuatu, kita tidak akan faham....dan fahaman kita pula tidak sama dengan fahaman orang lain...terkadang cara dibesarkan menjadikan seseorang punyai fahaman yang berbeza...

Terlalu banyak mengkritik juga sangat bahaya...kerana terkadang boleh membuat seseorang rendah diri..merasakan dirinya tiada maruah...lemah..dan sebagainya....ia juga boleh timbulkan perasaan dendam...jadi jangan terlalu banyak mengkritik....tapi tegurlah dengan cara yang baik...aku yakin, jika ditegur dengan cara yang lebih baik, pasti seseorang boleh menerimanya dan berubah...

Jangan kondem, tapi didiklah...jangan kritik, tapi nasihatilah dengan cara berhemah....ok? 


lovely cik mar.......luv u all....have a nice day...=)

No comments:

Post a Comment