Sunday, August 25, 2013

Peranan isteri...

..Assalamualikum...

Terbaca sebuah majalah mengenai peranan isteri....jom kita...

Seorang isteri perlu menyediakan keperluan suami...Sayidatina Aishah r.ha sangat mengambil berat keperluan Baginda. Memandangkan Baginda SAW akan bangun malam untuk bertahajud, sebelum tidur beliau akan menyediakan segala keperluan bagi memudahkan Baginda SAW untuk bertahajud. Kayu sugi dan air bersih akan disiapkan dan diletakkan di tempat Baginda membersihkan diri. Tidak mustahil layanan yang terbaik ini menjadikan Sayyidatina Aisyah isteri yang paling disayangi Baginda Rasulullah SAW. 

Selain itu, sediakan keperluan pasangan sebaiknya. Pakaian suami dijaga rapi dan sentiasa dogosok agar kelihatan kemas serta selesa. Begitu juga dengan penampilan isteri, kemas dan wangi disisi suaminya.

Makan minum suami perlu disediakan secukupnya. Pakar psikologi ada menyebut air tangan isteri mampu mengikat hati suami untuk terus setia dalam perhubungan. Walaupun perkara ini dipandang remeh tetapi kesannya begitu besar di hati suami.

Seorang isteri juga perlu menjadi pembakar semangat suami...disebalik kejayaan Baginda SAW, dibelakangnya ialah Sayidatina Khadijah. Beliau yang sentiasa memberi inspirasi dan semangat kepada Baginda SAW. Seorang isteri yang sentiasa menemani Baginda keseorangan, yang meilih Baginda ketika Baginda dipulaukan, membantu perjuangan Baginda sehingga berjaya dengan harta dan jiwanya.

Selain itu berbaktilah kepada suami......
Rasulullah SAW bersabda, " Kalau seorang perempuan memberikan setitis minuman kepada suaminya atau memindahkan barang dari tumahnya ke tempat lain untuk mambahagiakan suaminya, maka pahalanya sama dengan ibadah setahun".

Sumber: Majalah Mukminah (Isu Perdana)

No comments:

Post a Comment