Wednesday, March 20, 2013

Mimpi....??


Hai..ni la aku..bile ade mase dan kesempatan nak menulis berserta setitik idea yang datang....
sedang menonton cinta qaseh tadi...aku terpandang satu tajuk kat paper ahad lalu...well..to be honest, kat umah ni bukan selalu ade paper...selalu kalau aku rain bace online je....tajuk die..tiga jenis mimpi....

Pernah anda dengar? aku tak ingat sangat..ayatnye tidak la panjang..namun yang melekat di kepala aku ni..

"Mimpi yang benar datang dari Allah, mimpi sedih dari syaitan dan mimpi tentang diri sendiri"

Lebih kurang cmtu la...terfikir seketika....ini betul ni....selalu juga aku mimpi tentang diri aku je....contoh, suatu hari aku mimpi cmni dan cmtu....well..pada mase akan datang, aku alami perkara yang sama...n aku rase "eh, macam pernah alami la keadaan cmni, bile ye" 
Dalam mimpi rupanye...

Ramai yang kata mimpi ni mainan tidur...well..bagi aku bukan semua kot....betul apa yang ditulis dalam paper...jika kita tidur dalam keadaan berwudhuk, baca doa sebelum tidur, berzikir cket....bace ayat2 Allah yang pendek atau selawat.....maybe jika kita bermimpi dalam keadaan itu, ianya petunjuk ALLAH....Allah Maha Besar...Maha Berkuasa...Maha Mengetahui....

Namun agaknye tidak ramai yang tidur dalam keadaan itu...ramai yang tidur tanpa sempat ape2..bak kata orang, letak je kepala kat bantal, terus hilang..ghaib ke alam mimpi....dah mimpi tu macam2 la yang ade...haa..tu betul la mainan tidur....

Tapi kan...aku banyak juga percaya pada mimpi aku..tapi bukan la aku taksub dengan mimpi...aku boleh dikatakan jarang bermimpi...namun ade yang kebanyakan betul...sehingga aku keliru sendiri harus percaya atau tak...last2 buat xtahu je...hahaha....

Tapi ade suatu ketika tu..aku mimpi pasal result MUET aku...maklum la berdebar tu..kalau xlulus kena amik lagi..taku xleh grad....aku mimpi aku dapat band 3..tapi kawan aku dapat band 2....pagi tu aku bangun...risau juga...takut terbalik pula...selalu orang tua-tua cakap kita akan dapat yang sebaliknye...tapi syukur sangat...aku dapat band 3..kawan aku band 2....aikkk...sama cm dalam mimpi....adakah ini dinamakan mimpi mengenai diri sendiri....?

dulu-dulu mase belajar aku agak baik juga...sekarang dah kurang baik..kadang tidur cmtu je...doa sebelum tidur je...aish..pokoknye siapa yang pernah kenal aku...boleh katakan aku dah banyak berubah dan jadi lebih buruk....bukan membangga diri..namun tiada yang mengingatkan aku akan semua itu...

Aku harap, walaupun malam ni aku tidur lambat dari biasa..aku harap aku akan bermimpi sesuatu yang gembira dan petunjuk Allah untuk aku...ape harus aku lakukan....insya' Allah...
Selamat malam semua....sweet dreams....

No comments:

Post a Comment