Saturday, March 2, 2013

Tom Yam


Hai...rupanya dah pukul 12 lebih dah....wah...tadi tolong akak cantumkan baju...dengan pin je...xpandai jahit baju lagi....baju adik aku..huhu..setelah berhari-hari akhirnya adik aku yang lelaki tu dapat juga makan tomyam hasil air tangan aku..well...dalam rumah ni aku paling suka masak tomyam...and paling digemari...well...since i am the one who do cooking everyday....


Tu dia.....tomyam ayam...gambar ihsan google...xsempat la nak ambik gambar...
Kisahnye aku memang suka sangat makan tomyam kat kedai depan supermarket  dekat UMK...aish..miss it so much....jadi aku belajar la masak...

Masa mula2 aku buat dulu, kat UMK...mase tahun 1 ke 2 cm tu la...dah lupa...tu la first time....tu pun tengok resipi kat google..pakcik serba tahu aku tu la...tu first time....lama lepas tu baru aku buat pulak...agaknye mase bulan puasa 2 tahun lepas....xde la lama...2 tahun lepas maknanye aku masih dalam tahun 2 or awal tahun 3 je...huhu...

Kemudian....banyak kali juga la...then aku pun nak cube juga yang tak guna perencah...first time try mase Mei tahun lepas...mase tu xjadi sangat....buat kuah cket je..tapi tak habis pun....then aku try lagi..yang mase first time jadi xguna perencah mase disember tahun lalu...masak untuk akak aku and abg ipar aku...aku xsangka jadi...

then lepas tu aku reti dah buat xguna perencah tapi still rase macam tomyam...nak tahu cmne....huhu...resepi sendiri je...aku ambik bawang putih ikut suka berapa biji....5 ok la kot..bawang merah 3 biji ke....ikot suka je sebenarnye....lengkuas cket...kalo ade halia pun masukkan cket...cili merah or cili api...daun limau purut..2 helai ke...xmasukkan xpe....semua tu blend.....kasi hancur....pastu tumiskan semua bahan blend tu...

Dah tumis tu..cam biasa la kan..masukkan air...ayam...sayur...jangan lupa serai....dah nak masak masukkan cket air limau....tomato dan bawang besar....atau orang panggil bawang holland ke ape...ala..yang warna kuning kehijauan tu...lepas beberapa minit boleh tutup api dan hidangkan....senangkan...

Aku rase nak sedap masukkan cili banyak..bagi pedas menyengat....jus limau nipis secukup rase...dan letakkan serai banyak cket kot...tu la die...aish..pandai-pandai la...tak kan xpandai msak tomyam....masak ni sebenarnye main campak2 je....ade bahan boleh masak..

Paling best bile aku masak tomyam ni...belum siap masak lagi..adik-adik ngn akak aku dah tunggu nak makan...xsabar-sabar....tu paling gembira bagi aku..pastu mesti licin...tinggal periuk ngn serai je nanti....aku xde la pandai masak...tapi aku cube je...dah selalu buat nanti senang je jadi...

Jika anda di luar sana xpandai masak...jangan risau..boleh slowly belajar ye..dan anda akan tahu bagaimana rasa gembira bile masakan kita di nanti-nanti...ditunggu-tunggu...dan laku...habis licin....seronoknye....

Ok la....nak tidur dulu la....aish...banyak nyamuk la pulak malam ni...
Jumpa lagi ye...


No comments:

Post a Comment